یزدفردا: سم آلتمن با نرم افزار چت‌جی‌پی‌تی شرکت "اوپن‌اِی‌آی" را به یکی از مهم ترین استارت‌آپ‌ها در زمینه هوش مصنوعی تبدیل کرده است. او که پس از اخراج به مایکروسافت پیوسته بود، دوباره در راس این شرکت قرار گرفت.

سم آلتمن، خالق چت‌جی‌پی‌تی چند روز پس از اخراج غافلگیرکننده‌اش از "اوپن‌ای‌آی" (OpenAI) به عنوان مدیرعامل این شرکت به آنجا بازگشت. "اوپن‌اِی‌آی" در شبکه ایکس نوشت که با او بر سر قراردادی برای یک هیئت مدیره جدید توافق کرده است.

آلتمن روز جمعه گذشته توسط هیئت مدیره قدیمی اخراج شد و دو روز بعد تصمیم گرفت به مایکروسافت برود که یکی از سرمایه گذاران "اوپن‌ای‌آی" است. حدود ۷۰۰ نفر از ۷۷۰ کارمند این شرکت نیز تهدید کردند که به دنبال او خواهند رفت. تهدیدی که عملاً به معنای پایان کار شرکت بود.

آلتمن در مورد تغییر جدید، گفته است که برای بازگشت به عنوان رئیس اوپن‌ای‌آی از حمایت ساتیا نادلا، رئیس مایکروسافت برخوردار بوده است. او در شبکه ایکس نوشت: «با هیئت مدیره جدید و حمایت ساتیا، من مشتاقانه منتظر بازگشت به اوپن‌ای‌آی و ایجاد یک همکاری قوی با (مایکروسافت) هستم».

طبق گزارش رسانه‌ها، اختلاف بر سر جهت‌گیری در اوپن‌ای‌آی منجر به اخراج آلتمن شد. برخی از مدیران، از جمله ایلیا سوتسکیور، مدیر بخش فناوری این شرکت معتقد بودند که آلتمن در تلاش است تا نرم‌افزار چت‌جی‌پی‌تی را خیلی سریع و با رویکردی بیش از حد تجاری وارد بازار کند. آنها اکثریت اعضای هیئت مدیره را در کنار خود داشتند.

خیلی تجاری، خیلی سریع؟

"اوپن‌ای‌‌آی" در سال ۲۰۱۵ به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی با ماموریت توسعه هوش مصنوعی در جهت منافع همه تاسیس شد. با این حال، هنگامی که مشخص شد که قادر به تامین منابع مالی لازم برای میلیاردها سرمایه گذاری نیست، به یک شرکت انتفاعی با آلتمن در راس آن تحول پیدا کرد. او با وارد کردن مایکروسافت به عنوان سرمایه‌گذار بزرگ دسترسی این شرکت به توان مالی لازم را تضمین کرد. با این حال، تضاد بین دو رویکرد یاد شده عمیق‌تر شد.

ربات چت‌جی‌پی‌تی که می‌تواند جملاتی را در سطح زبانی یک انسان فرموله کند، باعث هیاهو و هیجان زیادی در رابطه با هوش مصنوعی شد و اوپن‌ای‌آی را به یک پیشگام در این زمینه تبدیل کرد. مایکروسافت قراردادی چند میلیارد دلاری با این شرکت بست تا فناوری خود را وارد محصولات این شرکت کند. رقابت در این زمینه میان شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، آمازون و گروه فیس‌بوک متا تنگاتنگ است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا